На Волині обговорили законодавчі основи місцевого економічного розвитку

21 Січня 2022, 14:24
На Волині обговорили законодавчі основи місцевого економічного розвитку 387
На Волині обговорили законодавчі основи місцевого економічного розвитку

В обласному центрі Волині відбувся спільний захід Проєкту USAID «Підвищення ефективності роботи та підзвітності органів місцевого самоврядування» («ГОВЕРЛА») та Асоціації міст України на тему «Обговорення законодавчих основ місцевого економічного розвитку».

Захід відбувся у четвер, 20 січня. Про це Район.in.ua повідомили у Волинському регіональному відділенні Асоціації міст України.

Присутні зібралися, аби обговорили законодавчі новації у сфері державної регіональної політики та місцевого економічного розвитку, тенденцій і наслідків відповідних законодавчих ініціатив.

Зокрема, учасники поспілкувалися про потенційний вплив на територіальні громади проєкту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про засади державної регіональної політики» (№ 5323), який підготовлений Верховною Радою України до другого читання, а також механізми та інструменти стратегічного планування регіонального і місцевого розвитку.

Участь у форумі узяли народні депутати, представники обласної та районної влади, органів місцевого самоврядування, експерти та журналісти. Модераторами заходу стали експерт з місцевого економічного розвитку Асоціація міст України Євгеній Шаповалов та виконавча директорка Волинського регіонального відділення Асоціації міст України Мар'яна Конончук

Народний депутат України Вячеслав Рубльов зауважив, що чітке планування на рівні області та громад – це дорожня карта робіт для керівників усіх рівнів, яка дозволить сконцентруватися на найбільш важливих завданнях і покроково їх виконувати. Формула «ресурс=пріоритет» найкраще підходить для розробки стратегії як для області, так і для кожної громади. 

Нардепка Ірина Констанкевич додала, що є велика практична цінність у таких зібраннях, під час яких напрацьовується колективний дослід. Вона наголосила на гуманітарному розвитку громад, мовляв, на яку перспективу мають працювати гроші та ТГ. 

Голова Волинської обласної ради Григорій Недопад нагадав учасникам заходу про те, що стратегія розвитку – це правила гри та закликав усіх долучатися до обговорення стратегій.

Перший заступник голови Волинської обласної державної адміністрації Сергій Мовенко додав, що розуміння законодавчих новацій та механізми їх впровадження є базою для розв'язання проблемних питань в області в цілому та у кожній територіальній громаді зокрема. А для розв'язання цих питань є важливим кооперація усіх гілок влади, адже тільки плідною співпрацею можна досягнути результатів. 

Заступник Луцького міського голови Юрій Вербич зазначив, що стратегія розвитку в умовах посилання децентралізації несе за собою низку викликів. 

«Завдяки оновленню державної регіональної політики через законопроєкт №5323 ми маємо можливість скласти трирівневе планування та сформувати правила гри на місцевому, регіональному та національному рівнях. Важливо також надати економічного змісту цим стратегіям. Адже стратегія – це живий документ, який має показувати пріоритети та напрямки розвитку. Проєкт USAID «ГОВЕРЛА» підтримуватиме громади у їх прагненні до розвитку спроможності та забезпечення мешканців якісними послугами», – прокоментувала заступниця керівника Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» Наталія Гнидюк.

Заступник міністра розвитку громад та територій Іван Лукеря додав, що державна регіональна політика – це про впровадження проєктів, а також конкретні кроки тергромад для розвʼязання місцевих проблем. Наразі очікується прийняття в цілому законопроєкту №5323 «Про засади державної регіональної політики». Документ визначає, що кожна громада і регіон повинні мати чіткий план роботи на сім років вперед. 

«Перше, що визначає законопроєкт №5323 — це наявність стратегій розвитку на рівні держави, регіону та громади. Стратегія має бути розрахована на сім років та поділена на два етапи реалізації — три та чотири роки. Це дає можливість коригувати документ та слідкувати за тим, як впроваджується заплановане. Аби громади мали стимул розробляти стратегії, законопроєкт №5323 визначає, що ті тергромади, які їх не мають, не будуть отримувати державне фінансування. Такий принцип вже запроваджено на регіональному рівні. Водночас якщо громада отримала державну підтримку на проєкт, але «провалила» його реалізацію, то в наступні три роки вона не зможе отримати фінансування з держбюджету», – зазначив заступник міністра.

Також Іван Лукеря підкреслив, що законопроєкт «Про засади державної регіональної політики» передбачає обовʼязкову наявність Агенцій регіонального розвитку. Вони допомагатимуть громадам у підготовці розвиткових проєктів, які створюватимуть додану вартість. 

До того ж цьогоріч буде оновлена геоінформаційна система щодо розвитку громад та територій, де будуть розміщені ключові індикатори та шари, наприклад, як сплачують податки, про рівень безробіття та куди йдуть державні кошти тощо. 

Йдеться і про створення бізнес-гаваней в регіонах та полюсів зростання, де у майбутньому можуть з'явитися інвестиційні парки з державними інвестиціями та спеціальним економічним режимом. 

Консультант з фінансових питань Волинського регіонального відділення Асоціації міст України Василь Гром переконаний, що механізм регіонального розвитку має бути суцільним. 

Також під час активної дискусії учасники заходу обговорили термомодернізацію кварталів, забезпечення питною водою та відповідальність громад перед державою та держави перед громадами.

«Ми створили скелет, але все ховається в деталях. Має бути тіло і кровоносна система», – образно зазначив про засади регіонального розвитку директор департаменту економічної політики Луцької міської ради Борис Смаль

Він наголосив на аналізі чинних ресурсів під час створення стратегій розвитку. Посадовець переконаний, що стратегія розвитку – це не іміджевий, а економічний документ. Мовляв, 80 % роботи над стратегією розвитку – це оцінка ресурсів. 

«Стратегія – це про те, як заробляти гроші, тому потрібно відкинути емоції», – резюмував він. 

Експертка з юридичних питань Проєкту «ГОВЕРЛА» Галина Семенець зауважила, що у 21 громади Волинської області є стратегії розвитку, а 24 їх розробляють. Вона порадила звернути увагу на зміну парадигми: раніше під час розробки стратегій важливими були галузі, а нині основною є саме сталість розвитку території. Тому потрібно синхронізувати стратегічні та операційні цілі зі стратегіями різних рівнів. 

Експерт з місцевого економічного розвитку Асоціація міст України Євгеній Шаповалов додав, що стратегія розвитку має бути живим документом з реалістичним баченням майбутнього, яке призводить до залучення інвестицій. Своєрідним викликом у цій роботі є комунікацій з Держстатом та сусідніми громадами для отримання відповідної інформації.

Нововолинський міський голова Борис Карпус поділився власним досвідом стратегування. Мовляв, написати стратегію без коштів – це така собі ідея. Тому у місті виділили 300 тисяч гривень для цього процесу. 

Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан зупинився на кількох аспектах роботи місцевих комісій ДФРР та регіонального розвитку. Він нагадав, що нормативно закріплено постановою Кабміну № 196 порядок підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм та проєктів.

Також експерт наголосив, що крім представників органів місцевого самоврядування, органів державної влади, асоціацій органів місцевого самоврядування, до складу відповідної комісії також входять представники наукових установ, громадські об'єднання, до сфери діяльності яких належить соціально-економічний розвиток. Адже дуже часто виникають питання, кого включати чи не включати до цих комісій. 

Відповідним наказом Мінрегіону визначена архітектоніка відбору цих проєктів, а він спирається на закон про засади регіональної політики.

«На жаль, до складу комісії ДФРР Волинської області представника АМУ не включено. На жаль, не дотримано і норму щодо не менше 1/3 загальної кількості складу комісії становлять представники громадських об’єднань. Адже навчальні заклади, комунальні підприємства не є громадськими об’єднаннями, тим більше тими, до сфери діяльності яких належать питання соціально-економічного, інвестиційного та/або регіонального розвитку територій», – зауважив Слобожан.

Він додав, що будь-які державні кошти не можна отримати без відповідної стратегії.

Також в АМУ проаналізували відповідну інформаційну систему та її «слабкі місця» та вирішили удосконалити підзаконну базу, які у разі ухвали потягнуть зміни до Бюджетного кодексу, до Закону «Про засади державної регіональної політики зміни», до Закону «Про місцеве самоврядування».

«Потрібно збільшити загальний розмір ДФРР, бо це – основа регіонального розвитку», – зауважив Слобожан і додав, що АМУ підтримує законопроєкт, який не просто передбачає збільшення цих коштів, але і їх перерозподіл.

До обговорення питання про сучасний стан та перспективи реформування ДФРР долучилися експерт з політики децентралізації Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» Андрій Корнієнко, старший проєктний менеджер офісу реформ Кабінету Міністрів України Артем Сачук та Айдер Сеїтосманов, експерт шведсько-українського проєкту SKL International «Підтримка децентралізації в Україні».

Завершився захід неформальним спілкуванням.

 

Фото Дарини МИХАЛЮК

 

Коментар
19/03/2024 Понеділок
18.03.2024
17.03.2024