Знайшли помилку? Виділіть частину тексту і натисніть CTRL + Enter
Ігор Гузь
Ігор Гузь

Скільки витратив на політичну рекламу у Facebook Ігор Гузь

12:02 11.08.2019
137

Щонайменше 13,2 тисячі доларів США витратили кандидати-мажоритарники у виборчих округах Волинської області на рекламу в найпопулярнішій серед українців соціальній мережі.

Центр журналістських розслідувань «Сила правди» проаналізував дані бібліотеки реклами «Facebook» про витрати на рекламу публічних сторінок кандидатів у народні депутати в одномандатних виборчих округах Волині.

В соцмережі «Facebook» вдалося знайти публічні сторінки 31 із 46 кандидатів, зареєстрованих у виборчих округах Волині (ОВО №19, 20, 21, 22 та 23). Зауважимо, що йдеться про публічні сторінки, а не особисті профілі, оскільки саме вони дають можливість залучати необмежену кількість підписників та просувати сторінку і політика з допомогою реклами. Дехто з кандидатів має особисті профілі у «Facebook» і саме на них інформував про перебіг виборчої кампанії, однак, так і не створив публічної сторінки.

5 кандидатів із 31-го, які створили свої публічні сторінки, не витратили на рекламу в «Facebook» жодної копійки. 8 із 26 кандидатів, які таки вклали в електронну рекламу, витратили на неї менше 100 доларів США. Решта 18 кандидатів з Волині витратили на просування себе щонайменше 13,2 тисячі доларів США, тобто близько 340 тисяч гривень.

Більшу частину цієї суми (7,5 тисяч доларів США) витратили на рекламу 11 кандидатів-самовисуванців. Решта витрат розподілилася між висуванцями політичних партій. Із них найбільше в рекламу на «Facebook» вкладалися кандидати від партії «Європейська Солідарність» (близько 4 тисяч доларів США).

Натомість, із висуванців партії «Слуга народу» на Волині, лідер якої Володимир Зеленськийактивно послуговувався соціальними мережами під час президентської передвиборчої гонки, лише один серйозно вклався в соцмережну рекламу. Це висуванець у 20 виборчому окрузі Вячеслав Рубльов. Ще троє взагалі не витрачали на рекламу у «Facebook», а один витратив на неї до 100 доларів.

Це може свідчити про певні політичні домовленості щодо виборів в деяких округах Волині. Зокрема партії «Слуга народу» з іншими політичними фігурами області стосовно виставлення від неї слабких кандидатів, а також відсутності їхньої передвиборчої активності.

ЛІДЕРИ ЗА КІЛЬКІСТЮ ПІДПИСНИКІВ

Беззаперечним лідером за кількістю підписників на публічну сторінку серед усіх зареєстрованих кандидатів-мажоритарників на Волині є нинішній народний депутат, переможець виборів у 19 виборчому окрузі Ігор Гузь. У його офіційної сторінки майже 11,5 тисяч підписників. Разом з тим, такого результату депутат досягав роками.

Майже 5,3 тисячі підписників має публічна сторінка висуванця від Народного руху України у Луцьку Дмитра Климука. Сторінка самовисуванця-переможця 22 виборчого округо Ігоря Палиці за два тижні зібрала трохи більше тисячі прихильників.

Трохи більше трьох тисяч прихильників зібрала сторінка народної депутатки Ірини Констанкевич, яка згодом здобула перемогу у 23 виборчому окрузі. Три з половиною тисячі підписників – у народного депутата, переможця в 21 виборчому окрузі Степана Івахіва.

Найбільше прихильників на свою сторінку серед кандидатів у 20 виборчому окрузі зібрав висуванець «Європейської Солідарності» Іван Мирка – більше 1629. Сторінка переможця Вячеслава Рубльова натомість має дещо менше підписників – 1428.

ГУЗЬ ЗАПУСТИВ НАЙБІЛЬШЕ РЕКЛАМНИХ ДОПИСІВ

Беззаперечним лідером за кількістю прорекламованих дописів серед усіх кандидатів-мажоритарників на Волині є народний депутат Ігор Гузь. Протягом червня-липня у нього їх було близько 150. Проте, активну роботу з просування своєї сторінки він робив ще й в березні-травні, до оголошення виборів. Загалом – 170 дописів з рекламою. Варто відзначити, що один із цих дописів був таргетований і на «день тиші», коли агітація заборонена.





ІНШІ ПРИХИЛЬНИКИ… І ПРОТИВНИКИ

Волинських кандидатів-мажоритарників рекламували не лише з їхніх офіційних сторінок. Реклама та антиреклама щонайменше шістьох кандидатів з’являлася зі сторінок засобів масової інформації та громадських організацій, які витратили на це щонайменше 1000 доларів.

Так, «12 канал» за 194 долари прорекламував агітаційне інтерв’ю кандидата-самовисуванця Степана Івахіва.

Сторінка Громадського руху «Свідомі» з лютого періодично рекламує дописи про свого співзасновника і директора Тараса Шкітера. За шість місяців – понад 20 дописів і 193 долари на рекламу протягом червня-липня. Крім того, свого керівника піарила і сторінка інформаційного агентства «Конкурент» – щонайменше 17 дописів на рекламі протягом червня-липня (до 100 доларів).

До 100 доларів на рекламу у соцмережі кандидатів Ігоря Гузя, Юрія Поліщука, Миколи Федіка та Дмитра Климука замовили зі сторінок інтернет-видань «Кордон», «ВолиньUA», ГО «Розвиток мікрорайонів міста».

Наприкінці червня у соцмережі створили сторінку «Гузьвам», яка висвітлювала головного фаворита виборів у 19 виборчому окрузі Ігоря Гузя в негативному світлі. Не враховуючи виробництва контенту, лише на просування цієї «чорнухи» хтось витратив 444 долари США.

Координаторка Громадянської мережі «Опора» у Волинській області Катерина Шарпата каже, що використання соціальних мереж під час парламентських виборів 2019 року стало ефективною технологією, однак вона не регулюється чинним законодавством. Тож, якщо ж кандидати оплачували таку рекламу не зі свого виборчого фонду (спеціального рахунку, з якого мають здійснюватися всі витрати на передвиборчу кампанію, – авт.), жодної відповідальності вони не понесуть.

«Використання кандидатами та партіями під час позачергових парламентських виборів соціальних мереж як інструменту для поширення агітаційних матеріалів стало ефективною технологією, яка, на превеликий жаль, не регулюється чинним законодавством. Закон України «Про вибори народних депутатів України» не виокремлює рекламу в Інтернеті, як окрему форму передвиборної агітації. У зв’язку з цим, за відсутності прямо визначених законом заборон притягнути до відповідальності особу за розміщення передвиборної агітації в Інтернеті та соціальних мережах за рахунок витрат поза виборчим фондом неможливо», – відзначає Катерина Шарпата.

P.S.

Вказані підрахунки витрат є досить приблизними, а реальні витрати на просування кандидатів у «Facebook» можуть бути значно вищими. Це пов’язано з тим, що деякі медіаматеріали та інтерв’ю про кандидатів, які рекламують місцеві ЗМІ, демонструвалися без застереження реклами, пов’язаної із соціальними питаннями чи політикою. Відповідно можуть не потрапляти в бібліотеку реклами «Facebook».

Коментарі
17 серпня
Сьогодні
Вчора
15.08.2019
14.08.2019
13.08.2019
12.08.2019
11.08.2019
10.08.2019
09.08.2019
  • Продам
  • Куплю
  • Здам
  • Обміняю



Підписатися на наші новини
*ви у будь-який момент зможете відписатися від наших новин